زهزهة وسكينة

إعداد

د.محمود جمال أبو العزائم

مستشار الطب النفسى

       في أحد الأيام حضرت إلي العيادة سيدة في العقد الرابع من العمر وكانت تتميز بالقوام الممتلئ مع البهرجة في اللبس والمكياج الصارخ وبادرت بالكلام فور جلوسها علي المقعد

bullet

يا دكتور أنا نفسي أتخلص من سكينة

bullet

مش الأول نتعرف علي حضرتك

bullet

أنا أسمي (………) ... وعمري 35 سنة ومش متزوجة ... ندخل في الموضوع ولا لسه عاوز تعرف حاجة

bullet

أية هو الموضوع المهم اللى عاوزة تتكلمى فيه؟

bullet

الموضوع زي ما قلت لك إنى نفسي أتخلص من سكينة ... أنا نفسي أنساها خالص وياريت تساعدني علشان أموتها وأدفنها علشان أعيش حياتي مستريحة .

bullet

بس يا ريت أعرف الأول مين هي سكينة وتقرب لك إيه ؟

bullet

يا دكتور افهمني ... مش انت طبيب نفسي والطبيب النفسي بيقولوا عليه ذكي ولماح ويحلل كل شئ بسهولة ..عاوزاك تفهم الموضوع وتركز معى علشان استريح بسرعة .

bullet

أيوه بس أعرف منك الأول مين هي سكينة .

bullet

سكينة دي الشخصية المتعبة في حياتي ... هي طور المرض المؤذي الذي يسبب لي الضيق والاكتئاب ... لما أكون سكينة يكون كل شئ عندي ساكن وهادي وبطئ وأحس إنى حزينة وأفقد الشهية للطعام وأنام مدد طويلة ويكون عندي ضعف بالتركيز ولا استمتع بأي شئ وأحياناً أفكر إنى أهرب من الدنيا وأنتحر .

bullet

يعني يكون عندك اكتئاب بالمزاج .

bullet

أيوه اكتئاب ...ودي نوبة ثقيلة الظل وأنا أكره هذا الجزء من حياتي وأنا سميتها سكينة ..عكس الحالة الثانية اللي سميتها زهزهه .

bullet

طيب يا ريت تشرحي لي أيه هي زهزهه دي ؟

bullet

نوبة زهزهه يا دكتور تكون كل حاجة في حياتي حلوة جميلة مزهزهة ... زي ما بتقول الأغنية الحياة تبقي لونها بمبي ... ويكون عندي طاقة وحيوية ونشـاط وابتهاج ... أحس إن عقلي نشيط جداً وأقدر أحل كل المشاكل بسهولة ... يبقي لساني لبق في الكلام وأستطيع معاملة الناس وأخذ حقوقي بسهولة ويكون عندي الإحساس بالقوة والعظمة والأهمية وأحس إنى عاوزة أغني وأرقص من الفرح يكون عندى نشاط شديد وأستطيع أن أنجز الأعمال بسهولة ويسر...اعمل الشغل اللى عندى فى دقائق ... المشكلة إن كل ده يخلي أهلي زعلانين مني ... هما كده دائماً نكديين ... لما أكون مبسوطة يزعلوا ويطلبوا إنى أروح للدكتور علشان أخذ العلاج وأرجع لحالة سكينة المغلوبة علي أمرها .

bullet

طيب أنت الآن في أي حالة منهم ؟.

bullet

أنا حاسة أني بدأت أكون زهزهة مرة أخرى ... أنا مبسوطة في الوضع ده ... أخويا زعل مني اليوم لأني في الأتوبيس ضحكت مع الركاب وعملت معاهم جو من الفرفشة اصل أنا وجدت الجو هادى والكل ساكت حبيت اغنى علشان ارفه عنهم ... أنا لا أحب النكد والاكتئاب ...أنا حاسة إنى نشيطة جدا وذاكرتى قوية لدرجة إنى أستطيع أن أتتذكر كل الأحداث من يوم ما اتولدت ... ياريت يتركوني لحالي ولا يتدخلوا فى أمورى وأنا أكون أسعد واحدة في العالم .

bullet

يعني هل طبيعتك المرح والفرفشة أكثر من اللازم ؟.

bullet

لا ... هي حالات تحدث لي وتستمر فترة من الوقت وبعدها أكون كسلانة لفترات أخرى ... هل من الممكن أكون طبيعية ...يعنى وسط بين النشاط والكسل ... يعني أكون كما كنت في الأول لا سكينة ولا زهزهة.

bullet

طبعاً من الممكن مع العلاج نرجع لحالة السواء أو الاستقرار ... يعني تكون شخصية مستقرة ... قال تعالى في القرآن الكريم { وكذلك جعلناكم أمة وسطاً } (البقرة :143)

bullet

أو زي ما يقول المثل يا دكتور ... خير الأمور الوسط .

bullet

إذا اتفقنا ... الوسط هو أهم شئ وعلشان كده احنا محتاجين العلاج الوقائي علشان نحافظ علي ثبات المزاج .أنا سوف اكتب لك على بعض الأدوية علشان نستطيع السيطرة على الناحية المزاجية ونتغلب على تقلبات المزاج التي تؤثر على طبيعة شخصيتك المستقرة...يعنى لا نكون زهزهة ولا سكينة

*****

      كانت هذه مقابلة طبية مع مريضة بالاضطراب الوجدانى. والإضرابات الوجدانية (المزاجية) تعتبر من الأمراض النفسية التي يعاني المريض فيها من تقلبات بالمزاج لا تتناسب مطلقا مع أحداث الحياة العادية التي تحدث لهم ... وهذه التقلبات المزاجية تؤثر علي أفكارهم وأحاسيسهم وصحتهم الجسمانية وتصرفاتهم وقدرتهم علي العمل .

      ويطلق علي هذا المرض الاضطراب ثنائي القطبية لأن المزاج فيه يتأرجح ما بين نوبات المرح الحاد (الهوس أو الابتهاج) وبين الاكتئاب الشديد ، ويختلف المرضي في أنواع النوبات التي يتعرضون لها ... وكذلك في نسبة وسرعة انتكاسها ... بعض المرضي يصاب بعدد متساوي من نوبات الهوس ونوبات الاكتئاب ... والبعض الآخر يعانون من نوع من النوبات أكثر من الآخر.

    والمعدل الطبيعي للمرض هو حوالي 4 انتكاسات مرضية خلال العشر سنوات الأولي للمرض ... وقد لوحظ أن المرض يبدأ عادة في الرجال علي صورة نوبات هوس ، أما في النساء فيكون علي صورة نوبات اكتئاب . وتكون النوبات الأولي للمرض أكثر تباعداً حيث تمر عدة سنوات ما بين النوبة الأولي والثانية وأحياناً الثالثة من نوبات الهوس والاكتئاب . كما تزداد سرعة انتكاس المرض في حالة عدم استخدام العلاج الدوائي وكذلك لوحظ أن أعراض المرض تحدث أحياناً بطريقة موسمية . وعلي سبيل المثال قد تحدث نوبات هوس في الصيف ونوبات من الاكتئاب في الشتاء . كما أن هناك عدد قليل من المرضي بنسبة 5 - 15 % يعانون من انتكاس المرض طوال العام (أكثر من 4 انتكاسات في العام الواحد)  وقد تستمر النوبة لمدة أيام أو شهور وأحياناً عدة أعوام . والمعدل العادي لنوبة الهوس - في حالة عدم استخدام العلاج - حوالي عدة أشهر ، بينما تستمر نوبة الاكتئاب أكثر من 6 أشهر . وبعض الحالات تُشفي تماماً ما بين النوبات ، ويعيشون عدة أعوام بدون أي أعراض مرضية ، والبعض الآخر يعاني من درجة بسيطة مـن الاكتئـاب أو بعـض التقلـب بالمـزاج الذي يؤثر علي إنتاجه وعمله في الحياة .

    والاضطرابات الوجدانية من الأمراض الشائعة وتبلغ نسبتها حوالي 2. % من المرضي النفسيين ... والمرضي بهذا المرض يتميزون بسرعة التقلب في المزاج.

   وتستخدم الأدوية المثبتة للمزاج لعلاج الأعراض المرضية في نوبات الهوس الخفيف وحالات الهوس والحالات المختلطة ... كمـا تستخدم للمساعدة في تخفيف أعراض الاكتئاب . وكذلك فإن مثبتات المـزاج تستخدم كجزء أساسي في العلاج الوقائي لنوبات الهوس والاكتئاب وهناك عدة أنواع من الأدوية المثبتة للمزاج منها علي سبيل المثال أقراص الليثيوم (بريانيل) وأقراص ديباكين وأقراص تجريتول . ويجب قياس نسبة العقار في الدم بصورة منتظمة للوصل إلي الجرعة العلاجية المناسبة ولتلافي حـدوث أي آثار سلبية ضارة .

******